4 maj 2010

Snopen

Tack vare Asplund upptäckte jag den danska stickdesignern Marianne Isager. Jag lånade några av hennes böcker (på danska) på biblioteket och såg att hon hade ett sätt att tänka kring stickteknik som jag gillade. Finurliga småknep, minimalt med montering, rätstickning som används på fint sätt. En del känns mossigt och sammanfaller inte alls med min smak, men så är det ju jämt.
Jag bestämde mig för att köpa böckerna och beställde dem, valde de amerikanska utgåvorna eftersom de var billigare än de danska. Döm om min förvåning när jag upptäckte att böckerna skiljer sig åt rätt mycket. Fotona är delvis utbytta, beskrivningarna är annorlunda (och krångligare) och i några fall saknas en modell helt i de amerikanska böckerna.
Nu har jag på nytt lånat Isagers böcker på biblioteket för att kopiera en del av de danska stickbeskrivningarna. Lite fånigt känns det allt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar