30 juli 2010

Batikfärga eller ej?


Mönster: Shoulder Shawl in Syrian Pattern från Victorian Lace Today. Lättstickat och trevligt. Jag gillar det strama oromantiska och hoppade förstås över den påstickade bården.
Garn: Colinette Banyan, bomull och viskos. Delar sig en del, men är mjukt och behagligt. Färgen heter Elephant's Daydream (166) och är ganska mycket grönare än på bilden. 363 gram gick åt.
Stickor: Nummer 5, KnitPro trärundsticka.
Slutresultat: Sjalen är 220 cm på längsta stället vilket passar mig perfekt. Mindre känns snålt. Från överkant till spets är den 125 cm. Härlig att svepa om sig när solen går i moln eller sommarregnet står som spön i backen.
Och nu?: Jag gillar inte kall blekturkos och har provfärgat en liten bit med batikfärg för att kolla om färgen tar som den ska. Den fäster fint och nu känns det lättare att leva med det ishavsblå eftersom jag vet att jag kan byta ut det... Jag avvaktar lite. Kanske är kallt, blekt grönblått min kulör ändå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar