17 april 2010

Guldgula sockor


Mönster: Serpentine Socks ur Socks From the Toe Up av Wendy D. Johnson.
Trevligt, enkelt mönster med bra resåreffekt. Särskilt bra om socka nummer två som vanligt blir ett nummer större än den första... Hälen var felräknad, och jag har någon matematisk brist när det gäller att räkna ut hur de där korta varven ska göras så det tog ett tag innan jag insåg att det var mönsterkonstruktören och inte jag som hade tänkt tokigt.

Garn: Colinette Jitterbug i färgen Vincent´s Apron. Vackert, gyllene med fin lyster. Garnet torrfällde rejält, mina fingrar såg ut som om jag rökte 40 John Silver om dagen. Även efter några tvättar fäller det såpass att fötterna blir ljusgula här och där. Det är lätt att förlåta - sockorna är så sköna och jag gillar spänsten i garnet.

Jag stickade några rapporter extra för att få lite längre sockskaft. Det gick åt 98 gram- inte riktigt en hel härva.

Stickor: Strumpstickor 2,5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar