21 oktober 2010

Sjal till E


Mönster: Färösjal från A Gathering of Lace. Skönt att varven blir kortare och kortare och inte tvärtom. Jag gillar formen på sjalen, den ligger kvar på axlarna utan att man behöver anstränga sig det minsta.

Garn: Ekologiskt från Åland, köpt på Stickstämman i somras. 339 gram gick det åt till en sjal som har 240 cm lång överkant och 100 cm från överkanten till spetsen. Jag faller ibland för garner som är melerade på det här viset - de är så vackra som härva och nystan, men jag blir nästan alltid besviken på att det blir för skarpt randigt. Jag ska inte gå på det där igen, det gäller bara (HA!) att hålla önsketänkandet stången.

Stickor: 6, tror jag. Rundsticka, helt säkert.

Nöjd?: Ja, med mönster, form och garnkvaliteten. Men inte med ränderna som förtar sjalens hålmönster. Tänk om det hade fortsatt att se ut som tallskog...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar